Wednesday, February 29, 2012

stronger (what doesn't kill you)

happy 29th February peeps :)

have a luvly day

 enjoy!


 
 source: youtube


You know the bed feels warmer
Sleeping here alone
You know I dream in colour
And do the things I want

You think you got the best of me
Think you had the last laugh
Bet you think that everything good is gone
Think you left me broken down
Think that I'd come running back
Baby you don't know me, cause you're dead wrong

What doesn't kill you makes you stronger
Stand a little taller
Doesn't mean I'm lonely when I'm alone
What doesn't kill you makes a fighter
Footsteps even lighter
Doesn't mean I'm over cause you're gone

What doesn't kill you makes you stronger, stronger
Just me, myself and I
What doesn't kill you makes you stronger
Stand a little taller
Doesn't mean I'm lonely when I'm alone

You heard that I was starting over with someone new
They told you I was moving on, over you

You didn't think that I'd come back
I'd come back swinging
You try to break me, but you see

What doesn't kill you makes you stronger
Stand a little taller
Doesn't mean I'm lonely when I'm alone
What doesn't kill you makes a fighter
Footsteps even lighter
Doesn't mean I'm over cause you're gone

What doesn't kill you makes you stronger, stronger
Just me, myself and I
What doesn't kill you makes you stronger
Stand a little taller
Doesn't mean I'm lonely when I'm alone

Thanks to you I got a new thing started
Thanks to you I'm not the broken-hearted
Thanks to you I'm finally thinking about me
You know in the end the day you left was just my beginning
In the end...

What doesn't kill you makes you stronger
Stand a little taller
Doesn't mean I'm lonely when I'm alone
What doesn't kill you makes a fighter
Footsteps even lighter
Doesn't mean I'm over cause you're gone

What doesn't kill you makes you stronger, stronger
Just me, myself and I
What doesn't kill you makes you stronger
Stand a little taller
Doesn't mean I'm lonely when I'm alone

Tuesday, February 28, 2012

Anugerah Pelari Tegar (APT) CAR 2011


I'm the runner-up for APT (Wanita)  2011 - lompat lompat

Oh I'm just so ecstatic

tak sangka untuk 2011 saya masuk 38 event dengan total mileage of 712km

Thank you Chap Ayam Runners :D 

trophy itu sangat meletops sekali!!! :))

happy me :)


Ruby, Juara APT Wanita

congrats all

kita tak dapat trophy besar, so bergaya dengan medal TNF je lah haha

Miki pon nak bergaya ;p

Akhirnya...

Buku Derma Darah Pertama Saya

I have a confession to make. I have never donated blood. Never. I have bunch of friend who's religiously donated blood like every 3 months (ikut peraturan) tapi kalau proses derma darah boleh buat setiap minggu, i bet they'll do it on weekly basis.   Kenapa saya tak mahu menderma?? Not that I'm scared of blood (ok takut sikit), banyak sangat taboo pasal derma darah ini yang menyebabkan saya tak berani nak derma. Satu yang selalu dengar, Derma Darah akan menyebabkan kegemukkan (amat menyeramkan) Second: sebelum dan selepas derma tak boleh buat aktiviti fizikal berat -minimum 48 jam. 48jam??? oh no no!!!! Jadi atas sebab - sebab di atas saya mengekangkan diri saya dari menderma darah ;p

In January, when Chap Ayam hosted a Blood Donation Program which was held in Pusat Darah Negara (saya tak derma), my friends takde yang bertambah-tambah gemuk and even after doing a marathon lsd ada yang masih boleh derma darah dan esoknya lari lagi. So i guess taboo #1 and #2  bukanlah tak benar, tapi kesan berbeza mengikut individu (agaknya saja lah hehe).

register dulu
tengah tunggu

Bila Ruby n Sab mengajak untuk menderma darah pada 11 February 2012, i didn't say yes immediately. Teman je dulu nanti kat sana baru decide.  As planned, we ran 10km on Saturday and after breakfast terus ke Pusat Darah Negara.  While others are already on their way to consultation room, i'm still hesitate whether to donate or not to donate. I'm scared as hell. It took me more than 10 minutes to finally put all my guts together untuk register. Register tak semestinya berjaya nak derma, Manalah tahu hemoglobin tak cukup, so tak boleh derma.. Adoiiii, hemoglobin cukup pulak huhuhu. Adrenalin rush ke apa wa tak tau, tapi punyalah berdebar kalah nak buat Bungee Jumping. I rather buat BJ 10 kali dari nak derma darah sekali ini tau. Next off to consultation room,borak-borak dengan doctor (kut), and ambil bacaan BP. Semua nampak positive, jadi saya dah bersedia untuk menderma *nervous*.

nasib dapat duduk dekat-dekat, kurang sikit nervous saya


sambil menunggu

It hurts a bit bila nurse nak cucuk ubat bius. Jarum sebenar besar kut, kalau tak dikebasnya lengan aku, mau dengan nurse-nurse wa tersepuk akibat tindakan refleks. I even told the nurse that this is my first time so please let me have an awesome experience so that i can consider to make a comeback ;p. Masa nurse nak cucuk jarum besar itu, I was praying so hard, moga jumpa urat pada suntikan pertama. Ngeri kut kalau nak kena tukar urat 3-4 kali.  Alhamdulillah, tak perlu tukar-tukar lengan *amin*. 

The whole process was fast, it took less than 15minutes untuk dapat 450ml darah. After donation we were asked to take a rest, baring-baring tengok tv dan saya berehat lebuh lama dari orang lain sebab berasa sedikit pening dan berpeluh-peluh bagai.  Is it normal???  Harapnya normal saje.  After 30minutes baru boleh bangun dan makan snacks yang disediakan, Mee tawar huhuhuu, potong stim betol.

ini darah saya

Amirul, Ruby n Fira

fuh bangganya, akhirnya berjaya bergelar Perderma Darah Negara ecececeh.. Berkhidmat untuk Negara katanya lol So far lepas aktiviti ini badan semua ok, dan berjaya lari 18km pada hari Ahad *yabedabedu*.  Adakah saya akan menderma lagi?? hmm I'll think about it okay. Ada 3 bulan masa nak fikir lol. Till my next post, toodles.
 
i might do this again, all for the right reason ahaks ;p

Sunday, February 26, 2012

Deb's Maiden 50km Ultra Race - I did it!!!!!!! *lompat lompat lompat*

 this is the day

*this post is loaded with absolutely-awesome pics. view at your own risk*

Race Day 

Jam di set untuk berbunyi pada 2.45am. Niat di hati agar ada ample time untuk bersiap dengan tenang. Namun itu hanya niat murni, tersedar dengan jayanya pada jam 3.15am. Apalagi terlompatlah akak sebab  transport nak gerak jam 4am *panic*. Nasiblah baik segala benda dah disiapkan malam tadi, cepat-cepat shower  dan tadaaaa by 3.45am dah siap *WR - pat pat shoulder*

super nice (credit: Mohan)

Menunggu rakan-rakan di café  resort, woahh sangat kagum awal-awal pagi tu dah disiapkan breakfast untuk kami semua. Untuk breakfast saya makan 2 biji kurma dan a few sips of hot Milo.  Lepas tu terus naik  tuk tuk  ke KaewCharoen Temple, tempat yang sama ambil race kit semalam. Baggage drop – mandatory item checked – camwhored  pastu terus berjalan ke starting pen. 

check check (credit: Mohan)
with Deo, Yim, Shine & Karen

Ijam n Ian
Nervous toksah nak kata, memang sangatlah kan.  Dalam kepala dok ligan pikiaq macam-macam. Last marathon saya ialah SCSM which i ran in December, and it was a massive disaster. Jadi sesungguhnya saya hanya mampu berdoa agar tidak perlu mengharungi pengalaman yang dasat itu lagi *Amin*. 5am sharp, 100km and 50km runners dilepaskan serentak. Maka saya pon berlari dengan penuh gemuruh di hati, hajatnya cuma satu, dapat tamatkan within qualifying time dan masih boleh melompat selepas itu ahaks 

ucap selamat cara Thailand


route map

Start – CP1 

Saya mula berlari dengan pace yang selesa, tak laju dan takdelah slow sangat. It was dark, very-very dark indeed tapi first few km adalah lampu jalan yang suram-suram gitu. Kalau sorang-sorang seram lah jugak but thank God Ijam ada sepanjang masa yang gelap ini. Masa ada lampu jalan ini kalau tak pakai headlight pon ok lagi tapi tak perlu cari pasal, pakai saje supaya tidak terpijak puppy yang tido di tengah jalan. 

kami jumpa Mohan *yeay* (credit: Mohan)

Masa awal –awal ini persekitarannya seperti berlari di Bidor sahaja ;p. Gemuruh pon dah beransur hilang, tapi alamak tadi tak sempat pergi toilet sebelum race start tapi belum ada seru apa-apa lagi. So far nampak markings are so clear siap ada glow sticks yang dilekat dekat pokok-pokok jadi tak sesat. Selepas beberapa ketika, Mohan pon muncul and yeahhh dengan Mohan apa lagi bergambarlah. Masa ini masih berlari bertiga dan tetiba hilang Ijam dari pandangan. 

happynya :D (credit: Mohan)
bagi towel (credit: Mohan)

Oh rupanya Ijam berhenti kat temple kecik untuk hmm u know what-lah kan hehe Maka bermulalah episode lari dengan Mohan, yes berlari dengan Mohan pastinya tak bosan, banyak sangat yang diceritakan so mmg best! Saya ingatkan Mohan akan bersama saya sekejap jer sebab saya tak mahu lari laju-laju sangat (ermm sebenar memang slow pon huhu) takut pancit but I was so wrong. He’s with me all the time, tak bagi saya berlari seorang diri dan sangat membantu especially untuk menghalau anjing garang dari mendekati saya *there’s a lot of fierce dogs here in Amphawa*.  Ijam joined us back just before first check point.

hanya sedar belakang tu ada booth pepsi lepas tengok balik gambar ni lol

Borak punya borak rupanya dah sampai Koh Loi Temple, our first Check Point (CP1). Dalam map ada tulis Pepsi Booth, tapi masa sampai CP1 pagi-pagi tu memang tak perasan langsung bayang pepsi. Minum air sikit, dan cross timing mat. Clocked in 1:13:04.  


crossing CP1 - sungguh gelap (credit: Mohan)
CP1 – Cp2

Cross je timing mat, memang lagi gelap gelita and this is where the real trail begins - cewahh. Kalau mata tak salah pandang kami berlari dalam ladang pisang. Aduhaiii sungguh gelap and eee boleh pulak masa ini nak terbayang NangNak keluar dari celah pokok pisang, boleh kepengsanan saya *touch wood*. Mostly dalam ladang pisang ini hanya fast walk aje sebab uneven surface, banyak lubang dan akar pokok, dahan jatuh so kalau tak berhati-hati boleh mengakibatkan kegolekkan maksima. Almost 7am barulah terang sikit, yeay boleh mulakan aktiviti bergambar. 

dah cerah, boleh ambil gambar
hai you (credit: Ijam)

small water station after CP1 (credit: Mohan)
Habis ladang dilalui baru jumpa paved road sekejap dan yeay ada CP2 and I think I have run approximately 15km kot.. ohhh rupanya ini nanti akan jadi entry point untuk CP3 *huwarghhh*.  This is where we met Karen. Terkejut sebab Kakak Karen adalah amat laju. Rupanya kaki dia sakit so kami pun ajak dia berlari bersama. Puas makan dan minum, top up air ais dan wallah berlari masuk jalan tanah merah. Clocked in 2:16:21.

sejuk lagi masa ni

cantik ahaks (credit: Mohan)

yeay CP2, makan dulu (credit: Mohan)

what are you doing Mo? (credit: Mohan)
nak cross CP2


CP2 – CP3

Lepas lari atas tanah merah,  lari pulak atas paved road kat kawasan kampung. Bermulalah jumpa orang-orang tempatan yang sangat supportive. Selepas 20minit berlari saya berasa amat memerlukan toilet break. Since I have no idea berapa jauh lagi CP3 dan macam tak nampak bayang pon CP3, jadi terpaksalah meminta izin menumpang rumah orang untuk aktiviti #2. khaawp khoon ka uncle and aunties 

mesranya orang di sini (credit: Mohan)
happy-nya saya  (credit: Mohan)

thank you Aunties

Ya ampun, rupanya tak lama lepas toilet break itu sudah nampak seperti pintu gerbang yang besar. Yeap this is CP3: SanChao Temple. Kalau kutahu tak jauh, memang tak berhenti tadi huhuhu. Gulped one Gu-Gel, drank my special blue Gatorade, have some watermelons, hydrations refills and it’s time to cross the mat again.  2:48:49.  I’m still doing great!

yeay, CP3 dah dekat (credit: Mohan)

ambil gambarlah, yg lain buat apa tu?
minum Gatorade dulu (credit: Mohan)



CP3 – CP4

Left turn after exiting SanChao Temple, lari sekejap atas paved road sebelum masuk jalan tanah merah *again*. Jalan agak kecik dan bila ada lori nak lalu kena berhenti atau anda akan digelek lori hehe. Kat sinilah Karen rasa dia nampak tortoise *rupanya sabut kelapa yang terbalik*. Me and Mohan couldn’t help but laugh our heart out.

Karen selepas nampak Tortoise
still can't get over Tortoise ye Karen?

on e left ialah Prawn Farm, erk kalau tak silaplah hehe
 
Selepas Prawn Ponds, route yang sungguh menyeksakan pun bermula. Went zigzagging dalam ladang kelapa ni memang torture tapi alhamdulillah saya masih mampu mengekalkan momentum berlari *yeay*.

dah mula dah, pokok pisang sikit (credit: Mohan)
masih suka lagi jalan ni (credit: Mohan)
penanda arah yang awesome
oh kiri pulak (credit: Mohan)

jumpa rakan baru , masih dalam ladang kelapa (credit: Mohan)


masih dalam ladang kelapa (credit: Mohan)

kanan pulak, masih dalam ladang kelapa (credit:Mohan)


kanan lagi, masih dalam ladang kelapa

huwarghh tak sampai lagi?? (credit: Mohan)
kanan lagi, masih dalam ladang kelapa huhu (credit: Mohan)
  
apakah subjek bewarna hijau itu? soalan nak membunuh masa (credit:Mohan)



lagi??? (credit Mohan)

Rasa dah lama sangat berlari dan I have realised that there’s no water station at all, not even the small one yo. Mohan told me to be mentally prepared as the next WS pastinya dekat next CP *panik panik*. Kena minum secara berhemah. Pusing sana, pusing sini akhirnya keluar jugak dari route yang amat saiko ini. Tak terbayang mereka yang kena lari dalam ni 2 kali, memang respect habis.

yeay dah jumpa orang (credit:Mohan)
jumpa Kerbau
ok macam dah nak habis ladang kelapa ni.. (credit: Mohan)

ok, macam dah tak nampak ladang kelapa lagi (credit: Mohan)

yeayy, finally habis azab dalam tu tapi panas lah pulak (credit: Mohan)

Eventhough hari takdelah terik sangat but saya tetap rasa bahang matahari membakar kulit ini, and if it’s not because of Karen, pasti saya akan lebih rentung. Why?? Sebab dia paksa saya pakai sunscreen lotion masa race ini. Banyak kali apply tau, sampai putih krim muka saya lol. Keluar jumpa jalan tar dan masuk tanah merah balik, eh eh this place macam sangat familiar. Oh we were here before and from afar I can see CP4 Horray!!!!

wehooo, CP4 babeh (credit: Mohan)

tambah apa-apa yang patut (credit: Mohan)
Minum ais kosong *best*, makan pisang, watermelons lagi dan tambah ais dalam bag. Saya akan biarkan ais ini cair dan saya akan mempunyai ais kosong sampai next CP *perfect*.   Clocked in 4:37:34.


sangat happy dapat air sejuk! (credit: Mohan)

CP4 – CP5 

Jarak ini dah tak banyak jumpa trail. Mostly we ran on paved road. Matahari semakin terik and it somehow terkesan kepada saya. I ran slower  (read: lari lenggang kangkung) after 32km tapi masih mampu berlari.  Memang seperti agak tidak berkesudahan jalan ini. 

panas okey! tekup kepala dengan kain yang dicelup air ais  (credit Mohan)

ohhh jauh lagi rupanya *terkejut* (credit: Mohan)

Sangat panas tapi nasiblah lari dalam kebun jadi mana ada kawasan redup-redup, itulah jalan yang dituju.  Along this way ada terjumpa kanak-kanak yang sanggup tunggu kat luar jalan nak support semua pelari. Masa kami kat situ, siap beratur untuk bagi *high five* auww so sweet, next time I must bring some chocolates untuk mereka. Nak bagi powergel takut ada yang terlebih hyper sampai ke malam pulak :)


i love these kids, they were awesome!!! *high five*

luvly! (credit: Mohan)


sporting sangat (credit: Mohan)

sempat kan? (credit: Mohan)

 Selepas 38km kalau tak silap, saya dah mula jalan inang ala inang. Rasa sakit sangat dekat shin. Jadi untuk tidak menyebabkan kecederaan dasat, saya fast walk aje. Tapi bila sakit hilang saya masih cuba lari sikit-sikit. Tengah syioks jalan-jalan ini, dapat berhenti dekat coconut factory dan owner bagi kami minum fresh coconut tau. Sangat lazat!!! Siap suapkan lagi isi kelapa *sweet*. Adoiii kenapalah macam jauh sangat ini??? Then we saw a bridge, and yehaaaa reached CP5: Ket Noi Temple.


dah start dah ke-inangan saya (credit: Mohan)

special : coconut fresh dari ladang (credit: Mohan)

sugar high!!! kesan air kelapa hehe (credit: Mohan)

kesan air kelapa masih ada (credit: Mohan)

tengok arrow kat jalan (credit: Mohan)

yeay, almost there (credit: Mohan)

saya dah nak sampai ni (credit: Mohan)
 
cantik tempat ni

Another magnificent place and we couldn’t resist from taking our photo here. Rest for a while before crossing the mat for our final block.  Clocked in 6:46:05. I can do this babeh.

mereka ini sangat bekerja keras untuk kami, thank you

CP5 to Finish

10km to go. Gonna do wat it takes to finish this, lantaklah berjalan ke, merangkak ke, berguling ke ermmm tak boleh nanti badan berparut lol tapi nak kena habiskan jugak.  Routenya takde trail dah, semua jalan biasa saje.

aunty ni sangat baik, offer limau lagi okay (credit: Mohan)
asal boleh kan?? (credit:Mohan)

muka dah tak boleh blah (credit:Mohan)

5km to go, I can't barely run. Terasa sangat sakit dekat left shin. Oh noo, not now… and i don’t want to disappoint Mo n Karen so I walked as fast as I can and whenever rasa tak sakit I slow jog. Adoii kenapa rasa macam forever je tempat ini?? Karen sampai keluarkan map untuk make sure kami tak terlepas mana-mana simpang.  Masa ni cuaca sudah amat panas. Mohan offer nak belikan ice-cream. How can one say no to ice-cream masa cuaca sangat panas ini kan?? *thanks Mo*. 

Mohan belanja Ice-Cream yo!! Thanks Mo (credit:Mohan)
tu dia Honey Farm (credit: Mohan)
Next jumpa Honey Farm yang ditunggu-tunggu. Ke depan lagi,  we saw another temple, Ratchaburana  temple and according to map, we are now dah sangat dekat dengan finishing line. So i upped my walking pace and berjalan dengan sangat laju. Kalau tengok memang buruklah gaya tu lol.


oh dah dekat, jalan laju sikit eee buruknya! (credit: Mohan)
eee gelabah nak habis cepat!! (credit: Mohan)
yeay yeay dah nak sampai (credit: Mohan)

Approaching KaewCharoen Temple, boleh dengar bunyi kemeriahan. I couldn’t help it tapi berasa sangat excited to cross the finish line sampai tertinggal Karen kat belakang lol  Moment yang paling best ialah apabila nak sampai finish line, emcee akan buat announcement ketibaan kita, siap nama penuh tau, "congratulations to Nor Aini Abu Kasim from Malaysia for completing her 50km Women's Solo in 8:42:26". Auww, Sangat emotional okay eh tapi tak cross last mat lagi.
finally!!!
Horaayyy!!!! I did it!!! I did it!!! 50km- checked. Lompat - checked. Mission accomplished lol 

Macam tak percaya je dah berjaya menghabiskan 50km.  Crazy kan? Tapi yang lari 100km lagilah giler kot haha Thank you Karen and Mohan for making my first Ultra race such a memorable one. I really had a great time! Seriously! (minus drama sakit kaki lah tapi sangat best! ). Oh tak dilupakan, my utmost thanks to my family and my awesome friends (Ruby, Irina, Lily, Sabri, Deo, Ijam, CD dan ramai lagi you know who you are), I could not have completed this without your endless support and encouragement. Thank you very-very much. Love y'all from the moon and back *terharu tak?*

So what's next?? ermm nantilah fikir, wa nak cari jalan nak cerahkan kulit ni dulu.. dah rentung  sangat dah ni sampai Ms E taknak mengaku adik beradik dah huhuu.

happy me ;D

thank you Mohan n Karen, i had so much fun :)

50km celebratory jump *lompat lompat lompat* - ouch

massage lepas lompat hehe


till my next post, toodles! :D

 
design by suckmylolly.com