Tuesday, February 28, 2012

Akhirnya...

Buku Derma Darah Pertama Saya

I have a confession to make. I have never donated blood. Never. I have bunch of friend who's religiously donated blood like every 3 months (ikut peraturan) tapi kalau proses derma darah boleh buat setiap minggu, i bet they'll do it on weekly basis.   Kenapa saya tak mahu menderma?? Not that I'm scared of blood (ok takut sikit), banyak sangat taboo pasal derma darah ini yang menyebabkan saya tak berani nak derma. Satu yang selalu dengar, Derma Darah akan menyebabkan kegemukkan (amat menyeramkan) Second: sebelum dan selepas derma tak boleh buat aktiviti fizikal berat -minimum 48 jam. 48jam??? oh no no!!!! Jadi atas sebab - sebab di atas saya mengekangkan diri saya dari menderma darah ;p

In January, when Chap Ayam hosted a Blood Donation Program which was held in Pusat Darah Negara (saya tak derma), my friends takde yang bertambah-tambah gemuk and even after doing a marathon lsd ada yang masih boleh derma darah dan esoknya lari lagi. So i guess taboo #1 and #2  bukanlah tak benar, tapi kesan berbeza mengikut individu (agaknya saja lah hehe).

register dulu
tengah tunggu

Bila Ruby n Sab mengajak untuk menderma darah pada 11 February 2012, i didn't say yes immediately. Teman je dulu nanti kat sana baru decide.  As planned, we ran 10km on Saturday and after breakfast terus ke Pusat Darah Negara.  While others are already on their way to consultation room, i'm still hesitate whether to donate or not to donate. I'm scared as hell. It took me more than 10 minutes to finally put all my guts together untuk register. Register tak semestinya berjaya nak derma, Manalah tahu hemoglobin tak cukup, so tak boleh derma.. Adoiiii, hemoglobin cukup pulak huhuhu. Adrenalin rush ke apa wa tak tau, tapi punyalah berdebar kalah nak buat Bungee Jumping. I rather buat BJ 10 kali dari nak derma darah sekali ini tau. Next off to consultation room,borak-borak dengan doctor (kut), and ambil bacaan BP. Semua nampak positive, jadi saya dah bersedia untuk menderma *nervous*.

nasib dapat duduk dekat-dekat, kurang sikit nervous saya


sambil menunggu

It hurts a bit bila nurse nak cucuk ubat bius. Jarum sebenar besar kut, kalau tak dikebasnya lengan aku, mau dengan nurse-nurse wa tersepuk akibat tindakan refleks. I even told the nurse that this is my first time so please let me have an awesome experience so that i can consider to make a comeback ;p. Masa nurse nak cucuk jarum besar itu, I was praying so hard, moga jumpa urat pada suntikan pertama. Ngeri kut kalau nak kena tukar urat 3-4 kali.  Alhamdulillah, tak perlu tukar-tukar lengan *amin*. 

The whole process was fast, it took less than 15minutes untuk dapat 450ml darah. After donation we were asked to take a rest, baring-baring tengok tv dan saya berehat lebuh lama dari orang lain sebab berasa sedikit pening dan berpeluh-peluh bagai.  Is it normal???  Harapnya normal saje.  After 30minutes baru boleh bangun dan makan snacks yang disediakan, Mee tawar huhuhuu, potong stim betol.

ini darah saya

Amirul, Ruby n Fira

fuh bangganya, akhirnya berjaya bergelar Perderma Darah Negara ecececeh.. Berkhidmat untuk Negara katanya lol So far lepas aktiviti ini badan semua ok, dan berjaya lari 18km pada hari Ahad *yabedabedu*.  Adakah saya akan menderma lagi?? hmm I'll think about it okay. Ada 3 bulan masa nak fikir lol. Till my next post, toodles.
 
i might do this again, all for the right reason ahaks ;p

0 comments:

 
design by suckmylolly.com